Обираємо дитячий садок

Обираємо дитячий садок

Люблячі батьки бажають дитині найкращого: найсмачніше тістечко, найчепурніший одяг, найкрасивішу іграшку. Нічого дивного немає у тому, що батьки мріють і про найкращий дитячий садок для свого малюка, у якому улюблене чадо мають не тільки нагодувати, вивести на прогулянку та покласти спати. Крім затишку та комфорту, батьки бажають, щоб дитину навчали й виховували.

Більшість родин обирає традиційні дошкільні заклади з 10-12 годинним або й цілодобовим режимом перебування дітлахів. Але які ж бувають спокусливі пропозиції від приватних дитячих садочків і ліцеїв! У них пропонують крім євроремонту та дорогого обладнання ще й заняття з іноземної мови, хорео-графії, етики, дизайну, інформатики, театральний гурток... Все це справді приваблює.

Деякі державні заклади ще й досі «радують» казенного кольору стінами, вицвілими шторами, застарілими іграшками, запахом пригорілої каші. Та попри все, обираючи, куди «влаштувати» дитину, слід пам’ятати: малюку байдуже скільки коштують шпалери на стінах, йому необхідні любов, увага, ласка, турбота. Що ж до комп‘ютера та англійської мови... Батьки повинні добре зважити і поміркувати над усіма перевагами та недоліками новомодних занять. Отже, вирішувати батькам.

Останні роки кількість дошкільних закладів в Україні постійно зростає. Кваліфікаційний рівень вихователів є приємно високим. Саме вони першими дізнаються про нові педагогічні технології та способи їх впровадження.

З метою врахування потреб та інтересів батьків виникла різноманітна система дошкільних закладів. Її варіативність тісно пов‘язана з рівнем сімейного доходу.

Існують різноманітні центри, студії, гуртки, ігрові групи, у яких діти перебувають неповний день, а їхнє харчування забезпечують батьки (про це йшлося у попередньому номері журналу за липень-серпень 2006 р.). На сьогодні також практикується відкриття груп із короткотривалим перебуванням дітей, в яких проводиться повноцінна навчально-виховна робота згідно з програмами дошкільної освіти. Подекуди створюють групи для дітей різного віку, у яких братики і сестрички, сусіди, друзі перебувають разом. Також практикується створення прогулянкових груп. Малеча там грається та гуляє на свіжому повітрі. При дошкільних закладах та школах працюють також групи підготовки дошкільнят до навчання у школі. Дитячий садок може входити до складу навчально-виховного комплексу «дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад». За таких умов діти безболісно переходять від дошкільної до початкової освіти. Для малечі, котра потребує корекції фізичного та розумового розвитку, тривалого лікування та реабілітації, працюють дитячі садочки компенсуючого типу.

Принципово важливо, щоб вихователі дбали про всебічний розвиток дітей: фізичний, пізнавальний, художньо-естетичний, соціально-емоційний.

При цьому тривалість занять та їхня кількість повинні відповідати віковим можливостям дошкільнят, чергуватися з динамічними перервами й іграми. З дітьми треба проводити заняття з математики, знайомити з навколишнім світом та природою, дбати про розвиток мови та підготовку до письма. За бажанням батьків до звичайних занять додатково може бути включено іноземну мову, хореографію, плавання тощо.

Нові форми навчання та виховання дітей в жодному разі не слід розглядати як альтернативу вже існуючим. Більшість батьків влаштовує сталий режим роботи дошкільних закладів і руйнувати традиційну систему дошкільної освіти держава не планує.

До речі, педагоги мають на меті не стільки максимально дати малюкам спеціальні знання, скільки зорієнтувати виховання цілісної особистості. До школи має прийти дитина з високим рівнем самосвідомості. 

Батьки повинні активно залучатися до навчально-виховного процесу.

Вони мають право спостерігати за діями педагогів, відвідувати заняття, запитувати, консультуватися, радити, допомагати. Дуже добре, якщо проблеми виховання малюків обговорюються на семінарах, батьківських зборах, тематичних вечорах, зустрічах з лікарями, психологами, логопедами... Батьки багато можуть зрозуміти, відчути, як-то кажуть, сенс педагогіки. Адже дитячий садок не звільняє від обов’язку виховувати, розвивати і навчати малечу у родинному колі.

Отже, обираючи дитячий садок, батькам слід пам’ятати декілька правил.

Обирати потрібно не садок, а вихователя. Не соромтеся розпитати сусідів, друзів, знайомих як і чому вони обрали садочок для свого малюка. Майте на увазі, що хороші педагоги працюють не тільки в платних, але і в звичайних дитячих закладах. Трапляється, що вихователька потратила до дитячого садочка «за життєвих обставин». Вона нікого не ображає, але байдужа та холодна до дітей. Звідси й виникає конфлікт. Обирайте людину терплячу, яка любить та поважає кожну дитину, вміє зацікавити, знайти з нею спільну мову.

Якщо вибір вже зроблено, варто поспостерігати за вихователькою: як вона спілкується, рухається, як розмовляє.

Попередньо поцікавтеся скільки дітей відвідує групу, які додаткові платні послуги пропонуються. Порівняйте вартість та якість додаткових освітніх послуг та фаховий рівень педагогів з аналогічними в інших закладах.Шукати садочок краще недалеко від вашого будинку: не варто тягнути сонну дитину в негоду, возити громадським транспортом. Що робити, якщо малюк вередує? Заохочувати його до садочка слід заздалегідь. Треба знайти ті аргументи, які найбільш впевнено переконають малечу. Наприклад: дорослі працюють, бабуся хвора, можливість знайти нових друзів, дізнатися багато нового й цікавого, підготуватися до школи...

Дорогі батьки, пам’ятайте, що адаптаційний період проходить кожна дитина і ви повинні допомагати подолати його. У випадку невдачі, не поспішайте забирати чи переводити дитину в інший заклад. Спробуйте разом вирішити проблему.

Детальну інформацію про існуючі типи дошкільних закладів та нові форми організації залучення дітей до суспільного дошкільного виховання, умови перебування в них, рівень педагогічної майстерності педагогів, додаткові освітні послуги, матеріальну базу та інше батьки можуть отримати в місцевих органах управління освіти або районній державній адміністрації.

Ніна КОЗАК,
зав. сектором відділу виховної 
роботи Інституту інноваційних 
технологій і змісту освіти
Міністерства освіти і науки України

Наверх ↑