Естетичне виховання

Естетичне виховання

При знайомстві з новою людиною спочатку оцінюємо її зовнішній вигляд, звертаємо увагу на те, як вона одягнена, як себе поводить. Поступово при спілкуванні дізнаємося про її інтереси, уподобання і через певний час вже можемо зробити висновок про її смаки. При цьому розуміємо, що естетично розвинена особистість повинна мати гарний смак, який проявляється в її одязі, манерах, при створенні інтер'єрів вдома, на роботі, а також у виборі книг, спектаклів, фільмів, музики. Естетичний смак — це здатність людини помічати, відрізняти, розуміти і оцінювати естетичні явища в усіх сферах життя.

Виникають запитання: коли і як формуються естетичні смаки? Чи є гарний смак у дитини? З якого віку завдяки чому він з'являється? Чи схожий він на смаки дорослих?

Вже з раннього віку дитина досить жваво реагує на естетичні подразники, від яких отримує приємні переживання. Яскраві кольори, мелодійні звуки, рухи під музику тішить із виселяють її. Спостережливі батьки помічають задоволення, радість маленької дитини, коли її одягають, промовляючи "як гарно", "яка вродлива дівчинка (хлопчик)!". Все це — природні для малят безпосередні емоційні реакції на гарне, красиве. Важливо, щоб з часом вони не зникли, а переросли у більш стійкі естетичні переживання, а саме — естетичні почуття.

Краса природи, побуту, людських стосунків, мистецтво сприяює розвитку естетично забарвленого сприйняття, яке завжди викликає естетичні переживання. Безпосереднє спілкування дитини з реальним світом та мистецтвом впливає на формування її смаків та критеріїв оцінки прекрасного. Дошкільник активно спілкуються з прекрасним, коли грає, виконує якусь роботу, творить. Поступово власна діяльність, різноманітні цікаві заняття, дії, спрямовані на те, щоб навколо було красиво, щоб й самому виглядати охайно і привабливо стають джерелом його естетичних вражень і переживань. Він набуває їх з навколишнього оточення, ознайомлюються зі світом людей, природи, речей, мистецтва.

Ставлення малят до прекрасного, естетичних цінностей суб'єктивно пов'язано з власними потребами, бажаннями, прагненнями. Їхні естетичні смаки специфічні. Дітям до вподоби те, чи зацікавлює, заспокоює, радує, дивує, створює добрий настрій, приносить нові враження.

Малятам подобаються новий одяг, нове взуття, нові іграшки та книги тощо. У той самий час теплі почуття викликають і старі, але улюблені іграшки, старі речі, якими пов'язані приємні спогади. Часто те, що дорослі сприймають як дрібничку, у малюка може викликати захоплення.

Зустрічі з неповторним світом природи, його мешканцями, різними природними явищами викликають у малят здивування, радість тощо. Вони можуть навіть скрикувати від захоплення, але ці елементарні емоційні прояви ще не можна вважати глибокими естетичними переживаннями.

Вже змалку розвивати у дітей естетичне сприйняття, вміння помічати красиве у навколишньому середовищі, закладаються основи естетичного смаку, підводити дошкільнят до оцінювання елементарних явищ, залучайте до художньої діяльності, виховуйте звичку вносити елементи краси в побут, природу, стосунки з однолітками, дорослими.

Вчіть малюка помічати красиве в навколишньому світі, природі, звертайте увагу на цікаві явища, пробуджуючи його увагу.

Дитина, яка вже може в контурах хмар побачити чудернацькі тварини, рослини, замки є «творцем», але поки що у власній уяві.

Формування у дошкільників уявлень про прекрасне таке залежить, у першу чергу, від смаків батьків. Їхній особистий приклад є зразком для наслідування маленькою дитиною. Якщо батьки байдужі до краси в побуті, повсякденному житті, мистецтві, то ця байдужість передається і дітям, у них не формуються сприйняття прекрасного. Для них авторитетними є погляди близьких дорослих. Вони намагаються копіювати їх. Малятам легко нав'язати певні упередження, які негативно впливають на ставлення дітей до природи, речей, людей. Потім вже важко переконати їх у протилежному. Не поспішайте давати сумнівні заперечливі оцінки. Будьте уважні до власних висловлювань.

У вихованні естетичних смаків важливе значення набуває естетика побуту, інтер'єру квартири, дитячі кімнати, де мешкає малюк. Зайві речі, велика кількість іграшок тут не потрібні. Продумайте, щоб усе, з чим дитина стикається кожного дня, було естетичним і доцільним.

Для дітлахів краса повинна стати нормою життя, діяльності, взаємних відносин між членами родини та оточуючими.

Діти особливо відчувають елементи краси, пов'язані зі змістом цікавих ігор, різних видів художньо-естетичної діяльності. Найкраща форма залучення дошкільнят до краси — це створення ними гарних малюнків, аплікацій, різних поробок, елементарних віршиків. У процесі художньої творчості діти мають можливість передавати своє ставлення до побаченого, почутого.

Важливо, щоб зроблене власними руками, результати праці викликали у дитини почуття естетичного задоволення. Позитивні естетичні переживання посилюються завдяки тому, що у діяльності якнайкраще задовольняються потреби дошкільнят у самоствердженні та визнані з боку дорослих та однолітків.

Залучити дітей до художньої діяльності підтримуйте схвалив та їхню творчість старанність.

Якщо малюк по-справжньому чимось зацікавився, допоможіть йому реалізувати свої бажання у відповідних студіях, гуртках.

Створення прекрасного навколо себе, заняття музичною, образотворчою діяльністю, ознайомлення з художньою літературою — усе це розвиває у дітей художньо-естетичні смаки, творчі здібності. Естетичне переживання, що супроводжують, стають джерелом радості, доброго настрою.

Під впливом культури батьків, навколишнього середовища естетичні смаки дитини розвиваються. На їх становлення впливають і погляди однолітків. Іноді у старшій групі вихованців дитячого садка спостерігається інтерес до певних книжок, ілюстрації, ігор, занять, «мода» на ті чи інші іграшки, деталі одягу тощо.

З часом діти починають розуміти, що краса – це об'єктивна цінність, яку треба створювати, зберігати, прагнути. Естетичні переживання накопичуються, набувають глибоко особистісного характеру, стають більш складними, пов'язаними з уявою, мисленням, більш розвиненими почуттями. Поступово джерелом таких переживань (радісних і сумних) для дитини стає мистецтво, особливо дитяча література, яка викликає у малят різноманітні емоційні прояви. За допомогою дорослого книга стає для дитини віконцем у життя, у світ пізнання краси.

Талановиті письменники, художники, композитори створюючи літературу ілюстрації, музику для маленьких, враховують естетичні смаки малят. Тому їхні твори і викликають досить глибокі естетичні переживання, які стають доступними для дітей у процесі спілкування з мистецтвом, ознайомлення з культурою свого та інших народів.

Не кожна дитина стане художником, актором, письменником, композитором, але важливо щоб кожна навчилася сприймати, розуміти, любити мистецтво.

Залучайте дітей до послідовного і систематичного спілкування з різними видами мистецтва. Відвідуйте разом з малюком дитячі театри, художні виставки, музеї, концерти. Після переглядів під час бесід з'ясуйте ставлення дитини до побаченого, допоможіть їй розібратися і зробити правильні як моральні, так і естетичні оцінки.

На формування смаків у дитини також впливають і телевізійні програми. Ретельно відбирайте їх для дошкільнят і обмежуються перегляд у часі.

Ураховуйте особливості естетичних переживань і смаків дошкільника при ознайомленні його з творами мистецтва і пам'ятайте, що занадто сильні переживання при спілкуванні з мистецтвом або інтенсивні заняття з метою розвитку художніх здібностей можуть нашкодити.

Естетичні переживання потребують спокійної, без напруження і пресингу, атмосфери краси, любові та взаєморозуміння. Створення її залежить від близьких для малюка людей. Саме вони здатні і повинні наблизити дитину до краси природи, відкритий світ мистецтва, залучити до різних видів художньої діяльності, прищепити елементарні культурні навички, любов до порядку й охайності. При цьому важливо розуміти і цінити своєрідність дитячих смаків та інтересів.

Ольга Долинна

Інститут інноваційних технологій

і змісту освіти МОН України

Наверх ↑